Onze Franse Keuken

Kookboek inspiratie – De keuken van de Franse provincies van Elizabeth David

Uncategorized | juli 5, 2012 | By

Eindelijk heb ik me door ‘De keuken van de Franse provincies’ van Elizabeth David heen geworsteld. Ik moest echt moeite doen om het niet halverwege weg te leggen. Nou moet ik er ook bij vertellen dat ik een Nederlandse versie heb met dusdanig kleine lettertjes, dat alleen de opmaak al niet uitnodigend werkt. Na een lange dag even een hoofdstukje lezen voor het slapen gaan is er met dit boek niet bij.

Ik had de hele tijd de neiging om verder te bladeren en slechts af en toe een beschrijving van een recept te lezen. Jammer eigenlijk, want aan de schrijfstijl ligt het zeker niet. Ze schrijft bijzonder onderhoudend en beeldend. De recepten zijn voorzien van leuke achtergrondinformatie en hebben werkelijk prachtige namen, zoals ‘Potage du père Tranquille‘. Dat klinkt toch wel een heel stuk beter dan ‘slasoep’.

Het eerste gedeelte van het boek met anekdotes over de keuken per afzonderlijke provincie is echt een aanrader. Leuk om te lezen hoe Elizabeth in die tijd – het boek verscheen voor het eerst in 1960 – tegen de kookmentaliteit in de diverse Franse regio’s aankeek. Er is sindsdien maar weinig veranderd en dat bewijst voor mij in ieder geval maar eens te meer hoe tijdloos de Franse provinciale keuken daadwerkelijk is.

We serveren op La Panacée veel streekgerechten en met de recepten uit dit kookboek kunnen we hier dan ook uitstekend uit de voeten. Een ‘must-have’ voor iedereen die geïnteresseerd is in de authentieke Franse (boeren)keuken.

Al met al een onderhoudend boek met een prachtige verzameling Franse klassiekers – maar eerder een boek om doorheen te bladeren op zoek naar specifieke recepten dan om van A tot Z te lezen. Ik heb dat bijvoorbeeld ook altijd met de boeken van de Zilveren Lepel. Prachtig – maar geen leesvoer voor op je nachtkastje. Nou zijn deze boeken natuurlijk ook geschreven voor gebruik in de keuken dus vooruit maar…..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.